Next Event in:
+ +
9 days
13 hours
17 minutes
1 second
04 mei

Verzoeningsconcert

Willibrordkerk Vleuten 4 mei 2014 18:45 - 3 mei 2014 19:45

Uitvoerenden

  • Kamerkoor Cantiago
  • Borodin Oktet
  • Kamerorkest van Muziek in de Meern
  • Ingrid Nugteren | sopraan
  • Robert Brouwer | bariton
  • dirigent | Herman Mussche

Programma

Openingswoord

Gerald Finzi, Requiem da Camera

deel 2: From August 1914

Gedicht

deel 3: In time of ‘The breaking of nations’ (baritonsolo en orkest)

deel 4: Lament

Gedicht

Johannes Brahms:  Ein Deutsches Requiem

deel 4: Wie leiblich sind deine Wohnungen

deel 5: Ihr habt nur traurigkeit

deel 7: Selig sind die Toten

Toelichting

Gerald Finzi (1901-1956) schreef zijn Requiem da Camera in het licht van de verschrikkingen van de  Eerste Wereldoorlog. Bij het begin van die Grote Oorlog had Finzi (hij was toen 13 jaar) zijn broers en vader reeds verloren. Hij nam toen lessen bij de componist Ernest Farrar in wie een vriend en vaderfiguur vond. Intens verdrietig was Finzi dan ook toen Farrar begin 1918 werd opgeroepen om te vechten en op het slagveld van Verdun stierf (september 1918). Finzi begon in 1923 te werken aan zijn Requiem da Camera, als protest tegen de wreedheid van de oorlog.

Die aanklacht is hoorbaar in het tweede deel, waarin de geruchten over de aanstaande oorlog het vredige Engeland bereiken (Finzi gebruikt hier het beroemde gedicht August 1914 van John Masefield 1878-1967) en vooral in het aangrijpende derde deel voor bariton en orkest. Finzi gebruikt hier het kort egedicht In Time of ‘The Breaking of Nations’  van Thomas Hardy (1840-1928) . Over dit deel was Finzi aanvankelijk ontevreden, reden waarom zijn Requiem da Camera nooit tijdens zijn leven is uitgevoerd (Finzi overleed in 1956). In 1982 kreeg de componist Philip Thomas van de erven Finzi toestemming om deel 3 gereed te maken voor uitvoering en toen het Requiem voor het eerst te horen was in 1990 bleek uitgerekend dit derde deel het meeste tot de verbeelding te spreken. Deel 4 van het Requiem is een weeklacht op tekst van het gedicht A Lament van Wilfrid Wilson Gibson (1878-1962):

We who are left, how shall we look again

Happily on the sun or feel the rain

Without remembering how they who went

Ungrudgingly and spent

Their lives for us loved, too, the sun and rain?

De uitvoering van het Requiem da Camera op 3 en 4 mei in Utrecht en Vleuten is tevens de Nederlandse premiere van dit prachtige, maar nauwelijks bekende meesterwerk in het jaar waarin we herdenken dat de Eerste Wereldoorlog 100 jaar geleden begon (1914) en vervolgens de Tweede Wereldoorlog 75 jaar geleden een aanvang nam (1939 – inval in Polen en oorlogsverklaring door Engeland en Frankrijk)

Veel bekender is het Requiem in de Duitse taal van Johannes Brahms (1833-1897), dat hier bij wijze van verzoeningsgebaar wordt gepaard aan de klacht van Finzi. Johannes Brahms componeerde zijn Ein Deutsches Requiem tussen 1865 en 1869. In tegenstelling tot de Latijnse dodenmis –het requiem– dat gebeden bevat voor gestorvene, richt Brahms zich in zijn Requiem meer op de nabestaanden. Niet zozeer de overledenen hebben hulp en troost nodig, maar zij die herdenken en treuren. Brahms koos daarom teksten uit het Oude en Nieuwe Testament (in de vertaling in het Duits van Maarten Luther) en ook uit zogenaamde apocriefe boeken, die de nabestaanden kunnen sterken. Zo begint Brahms’ requiem met de tekst “Selig sind, die da Leid tragen, denn sie sollen getröstet werden” (Matteüs 5:4). Ein deutsches Requiem is dus geen treurmuziek. Het is een hooglied van de troost. Het bezingt de ‘hemelse woningen’ voor de overledenen en voorspelt hernieuwde vreugde na rouw: ‘Ihr habt nun Traurigkeit; aber ich will euch wieder sehen, und euer Herz soll sich freuen, und eure Freude soll niemand von euch nehmen’.

 

Over de uitvoerenden

Het Kamerkoor Cantiago, opgericht in 2008, bestaat uit ongeveer 25 zangers, zingend en repeterend in de Jacobikerk in Utrecht. De naam Cantiago verwijst naar het Latijnse woord voor zingen (cantare) en naar Santiago de Compostella. Het symbool van de bedevaart naar deze Spaanse stad is de Sint-Jacobsschelp. Deze schelp dankt zijn naam aan de apostel Jacobus, wiens graf zich naar men zegt in Santiago bevindt en naar wie ook de Jacobikerk genoemd is.

Het Borodin Oktet bestaat uit acht (professionele) zangers en hoofdvakstudenten zang van de conservatoria in Utrecht en Groningen. 

ingridnugterenSopraan Ingrid Nugteren (1984) zong al op jonge leeftijd in kinder- en jeugdkoren, o.a. in Het Nationaal Jeugdkoor. Ze studeerde bij maestro Jon Thorsteinsson en behaalde in 2011 haar Bachelor Klassiek Zang aan het Utrechts Conservatorium en studeerde in 2013 af als Master of Music in Classical Singing. Ingrid volgde masterclasses bij Ann Murray, Jill Feldmann, Charlotte Margiono, Elly Ameling en Marcel Beekman. Ingrid is lid van het Nederlands Kamerkoor en van het Galleta Quintet.

 

robertbrouwerBariton Robert Brouwer (1986) begon op 10-jarige leeftijd aan zijn zangopleiding bij de Koorschool Noord Nederland. Hij zong als jongenssolist onder meer de rol van “Dritte Knabe” in Mozarts Die Zauberflöte onder leiding van Ton Koopman. Robert studeerde hoofdvak Zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Lenie van den Heuvel en Maria Acda-Maas en vervolgens aan het Utrechts Conservatorium bij maestro Jón Þorsteinsson waar hij in 2013 afstudeerde. Robert is lid van het professioneel kamerkoor Studium Chorale onder leiding van Hans Leenders en vormt samen met pianiste Denise Lutgens een veelgevraagd duo.

Aanmelden Nieuwsbrief

* = verplicht veld
Copyright 2015 Muziek in de Meern | Made by PinK-FOX with WordPress and Banda