Laden Evenementen

« Alle Evenementen

Nieuwjaarsconcert – Carmen

13 januari 2019 @ 15:00 - 16:00

- €16

Kaartverkoop

 

Traditiegetrouw trapt Muziek in de Meern het nieuwe jaar af met een nieuwjaarsconcert, dit jaar met muziek van Georges Bizet.

Na het grootse concert van de afgelopen seizoenen is er een nieuwe traditie geboren: Muziek in de Meern luidt het nieuwe jaar in met een nieuwjaarsconcert. Dit jaar staat de opera ‘Carmen’ van Georges Bizet op het programma. Deze opera vertelt over het zigeunermeisje Carmen, een hopeloze liefde en de kuise Michaela.

De opera zal in een een speciale bewerking te horen zijn voor drie zangers en kamerorkest: het eigen Limes Kamer Orkest van Muziek in de Meern. Onder aanvoering van dirigent Herman Mussche zijn onder andere Zalina Tamar Niamut (Carmen), Jeroen de Vaal (Don José) en Bas Kuijlenburg (Escamillio) te horen.

Tamar Niamut is een van de bedenkers van deze verkorte versie van de beroemde opera en samen met regisseur David Prins (bekend van o.a. ‘Hollands Diep’) maakten ze een eigentijdse en aansprekende versie van deze klassieker. Er is geen decor, alleen één achtergrondscherm waarop foto’s van Sevilla worden geprojecteerd en korte teksten die het verloop van de handeling samenvatten. Op de grond ligt een kring van rozenblaadjes, een stierenhuid en wat sigaretten, die de arena en een sigarettenfabriek symboliseren. Tenor Jeroen de Vaal is de ongelukkige politieman Don José, die valt voor de wilde zigeunerin Carmen; bariton Bas Kuijlenburg speelt een dubbelrol als Zuniga, de barse superieur van José, en Escamillo, de trotse stierenvechter, die verliefd wordt op Carmen. Tamar Niamut is een mooie en mooi zingende vurige vrouw, die de mannen uitdaagt totdat zij aan het einde wordt doodgestoken door José, degene die het meest van haar houdt.

Het nieuwjaarsconcert van Muziek in de Meern is nooit zo maar een concert. Rondom het concert worden altijd diverse activiteiten georganiseerd,.

Dit jaar organiseren we twee activiteiten rond de ‘Carmen’.

Allereerst zal er in twee repetities met een publiekskoor (onder leiding van zangeres Tamar Niamut en dirigent Herman Mussche) worden gewerkt aan twee koordelen uit de ‘Carmen’ die tot klinken worden gebracht tijdens de uitvoeringen.

De tweede activiteit is na de uitvoering. Een workshop met de zangsolisten rond de aria ‘Toreador’ met de toepasselijke tekst ‘votre toast’, waarna we met musici, zangers en publiek toasten op het nieuwe jaar.

Tamar Niamut (Carmen)

Al op hele jonge leeftijd wist Tamar dat zij van haar passie haar beroep wilde maken. Na haar gymnasiumopleiding studeerde ze aan het Fontys Conservatorium te Tilburg waar zij lessen volgde bij Hanneke Kaasschieter, Xenia Meijer en Charlotte Margiono. Momenteel wordt ze gecoacht door Xenia Meijer, Sinan Vural en Margreet Honig. Tamar Niamut heeft vele grote operarollen op haar naam staan en ook op oratorium -en kamermuziekgebied is zij actief. Ook werkt Tamar regelmatig met dansformaties samen zoals ISH en De Dutch Don’t Dance Division. Zij zingt in binnen-en buitenland, zo zong zij in Koeweit één van de hoofdrollen in de Opera Dira. Komende engagementen zijn De Stadsopera Onderweg van Bob Zimmerman en Geert van Boxtel en de rol van Pamina in Die Zauberflöte. Een net zo grote passie voelt Tamar voor Vocal coaching. Zij is sinds een aantal jaren als vocal coach verbonden aan Vocal Center. Zo geeft zij met veel plezier zangles in Amsterdam en Utrecht. Ook geeft zij regelmatig opera workshops rondom concerten en aan jongeren.

Jeroen de Vaal (Don José)

Jeroen de Vaal studeerde aan het conservatorium te Utrecht bij Eugénie Ditewig en volgde daar de operaklas bij Monique Wagemakers en Jan Slothouwer. Na zijn studie volgde Jeroen de Vaal lessen bij Eric Tappy te Lausanne en bij Marcel Reijans. Masterclasses volgde Jeroen onder meer bij Jard van Nes, Udo Reinemann en Jon Thorsteinsson. Op dit moment wordt hij gecoacht door de tenor Valentin Jar. Jeroen de Vaal werkte in operahuizen als De Nederlandse Opera, Opera Zuid, De Vlaamse Opera, De Munt, Opéra National de Lyon, Opéra national du Rhin, Le Grand Théâtre de Luxembourg, de Wiener Kammeroper en Theater an der Wien, waar hij werkte met dirigenten als Hartmut Haenchen, William Christie, Ivor Bolton, Daniel Hoyem-Cavazza, Gérard Korsten, Peter Dijkstra, Gijs Leenaars en Boudewijn Jansen.

Bas Kuijlenburg (Escamillio/ Zuniga)

De bas-bariton Bas Kuijlenburg (1962) studeerde sociale wetenschappen, schoolmuziek en uiteindelijk solozang aan het Utrechts Conservatorium. Na zijn examen in 1992 vervolgde hij zijn lessen onder meer bij de Nederlandse bas Pieter van den Berg. Bij concert- en oratoriumkoren is Bas een graag gehoorde solist. Naast concertante optredens hebben muziektheater en opera vanaf het begin van zijn loopbaan een niet weg te denken aandeel in zijn werk. Bij De Nationale Opera treedt hij al ruim 20 jaar regelmatig op in het koor en in kleinere rollen. In 2010 toerde Bas met Barokopera Amsterdam in de voorstelling ‘Purcell Gala’ en in Het Sluwe Vosje van Leoš Janáček bij Opera Animous.

David Prins (regisseur)

David Prins is artistiek leider van Muziektheater Hollands Diep. Hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag cello en muziektheater-regie. Als regie-assistent werkte hij o.a. samen met Harry Kupfer, Peter Mussbach, Gian-Carlo Del Monaco, Peter Sellars, Boris Pokrovski, Brigitte Fassbaender, Alfred Kirchner, Erik Vos en Pierre Audi. Zij werkten samen voor diverse opera huizen. In Rusland, Denemarken, Nederland en België werd zijn enscenering van Le Nozze di Figaro uitgevoerd. Hierna volgde meerdere grote producties in binnen-en buitenland. Als Gastdocent muziektheater realiseerde hij verschillende producties met studenten van de conservatoria van Amsterdam, Den Haag Haag, Rotterdam, Maastricht en Dresden, en was hij gastdocent aan de toneelschool in Maastricht. Herman Mussche (dirigent)

Herman Mussche (dirigent)

Herman Mussche is werkzaam als dirigent, organist en kerkmusicus. Hij studeerde orgel en kerkmuziek aan het conservatorium te Utrecht bij Reitze Smits en Bernard Winsemius. Hierna studeerde hij koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Jos van Veldhoven en Jos Vermunt. In 2015 studeerde hij af als Master Orkestdirectie bij Arjan Tien aan het Conservatorium te Tilburg. Daarnaast nam hij deel aan diverse masterclasses in orkestdirectie. In 2013 was hij assistent- dirigent bij een productie van ‘Das Rheingold’ van Wagner. In 2014 dirigeerdehij de Nederlandse première van het ‘Requiem da Camera’ van Gerald Finzi. Als vaste dirigent is hij verbonden aan het Veenendaals Kamerkoor en het kamerkoor ‘Cantiago’ te Utrecht. Als kerkmusicus werkte hij bij de Protestantse Gemeente te De Meern. Hij is nu verbonden als cantor aan de Oude Kerk in Amsterdam. Herman is één van de oprichters van Stichting Muziek in de Meern en de vaste dirigent van het kamerorkest ‘Concerto Limes’.

 

Gegevens

Datum:
13 januari 2019
Tijd:
15:00 - 16:00
Kosten:
€16
Evenement Categorie:
Website:
https://www.podiumhogewoerd.nl/agenda/muziek-in-de-meern-4/

Organisator

Podium Hoge Woerd
Telefoon:
0307210933
Website:
https://www.podiumhogewoerd.nl/

Locatie

Podium Hoge Woerd
Hoge Woerdplein 1
De Meern, Nederland
+ Google Maps
Telefoon:
0307210933
Website:
https://www.podiumhogewoerd.nl/

Gegevens

Datum:
13 januari 2019
Tijd:
15:00 - 16:00
Kosten:
€16
Evenement Categorie:
Website:
https://www.podiumhogewoerd.nl/agenda/muziek-in-de-meern-4/

Organisator

Podium Hoge Woerd
Telefoon:
0307210933
Website:
https://www.podiumhogewoerd.nl/

Locatie

Podium Hoge Woerd
Hoge Woerdplein 1
De Meern, Nederland
+ Google Maps
Telefoon:
0307210933
Website:
https://www.podiumhogewoerd.nl/